تلفن: 6-33117093-021

چگونه از پمپ های آب و الکترو موتور ها بهتر استفاده کنیم + دلایل سوختن و خرابی موتور

یک الکتروپمپ و یا الکتروموتور دارای مشخصاتی است که قدرت، دور در دقیقه، حداکثر آمپر مجاز، حداکثر بار، فرکانس، و ولتاژ مجاز برق شهر، نوع فاز (تکفاز و یا سه فاز) و … را مشخص کرده است که از تمامی مشخصات اعلام شده داشتن چند مورد مهم جهت انجام تدابیر اساسی برای جلوگیری از سوختن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

4/5

یک الکتروپمپ و یا الکتروموتور دارای مشخصاتی است که قدرت، دور در دقیقه، حداکثر آمپر مجاز، حداکثر بار، فرکانس، و ولتاژ مجاز برق شهر، نوع فاز (تکفاز و یا سه فاز) و … را مشخص کرده است که از تمامی مشخصات اعلام شده داشتن چند مورد مهم جهت انجام تدابیر اساسی برای جلوگیری از سوختن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در الکتروموتورها داشتن اطلاعات قدرت، دور آمپر حداکثر، فرکانس و ولتاژ برق شهر و نوع تک فاز و یا سه فاز بودن خیلی اهمیت دارد که از روی این مؤلفه ها می توانیم سیستم حفاظتی مناسبی را انتخاب کنیم.

در مورد پمپها دانستن مولفه هایی همچون ولتاژ مجاز برق شهر، نوع فاز تکفاز و یا سه فاز) و حداکثر آمپر مجاز، نوع سیال قابل انتقال و همچنین حداقل ارتفاع مجاز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پیشگیری قبل از درمان شعار اصلی اسپیکو

 

 

اگر انتخاب پمپ متناسب با نوع سیال، مناسب با برق موجود، و همچنین متناسب با ارتفاع و میزان آبدهی درخواستی به همراه یک سیستم حفاظتی مناسب انتخاب شود. مسلماً هیچگاه به مشکل اساسی برخورد نخواهید کرد، که نیازمند تعمیرات اساسی و کلی باشید. برای استفاده بهتر از الکتروپمپها بهتر است به توصیه های مناسب سازنده حتما توجه کنید.

بیمه دائمي، عمر طولانی و خیالی آسوده با انتخاب تابلو حفاظتی مناسب

 تابلو حفاظتی مناسب تابلویی است که تمامی موارد موجود در الکتروپمپ و الکتروموتورها را کنترل کرده و با وجود کوچکترین مشکل قبل از صدمه دیدن، برق ورودی را قطع می کند.

تابلوهای محافظ الکترونیکی به تنهایی و یا تابلوهای معمولی مجهز به بی متال و کنترل فاز و کنترل بار و ترموگارد میتواند الکتروموتور و با الکتروپمپ شما را بیمه کند.

تمامی موارد که باعث سوختن یک الکتروموتور و یا پمپ می شود. عبارتند از:

  1. کارکرد بدون بار و یا بدون آب به مدت طولانی( با توجه به نوع و قدرت از ۵ الی ۶۰ دقیقه) باعث تلفات زیاد انرژی بصورت گرمائی شده و در صورت نداشتن ترموگارد و یا اورلود حرارتی و یا تابلوی محافظ الکترونیکی، سیم پیچی آن می سوزد.
    در این حالت بر اثر گرمای ایجاد شده تمامی عایقهای شیارها خشک و شکننده و یا ذوب شده و شارلاک روی سیم پیچی سوخته و لاک روکش سیم های لاکی سیاه شده و با توجه به زمان برق دار بودن سیم پیچی، از نیم سوز شدن تا اتصال بدنه و حتی تا انهدام الكتروموتور را ایجاد میکند.
    داشتن سیستم حفاظتی، بسته به کیفیت و دقت آن صدمات وارده را کنترل می کند.
    توجه: در این حالت در سیم پیچیهای تکفاز، سیم پیچی اصلی و هم سیم پیچی راه انداز و در سیم پیچی سه فاز تمامی فازها همچنین خازن در شرایط یکسانی قرار داشته و حرارت ایجاد شده به تمامی اجزاء صدمه می زند.
  2. تحميل بار اضافه (ارتفاع غیر مجاز) و انتقال سیال غلیظ تر از حد مجاز باعث فشار بر پروفیل پروانه ها شده و بر اثر کشیدن آمپر بیش از اندازه مجاز، سیم پیچی گرم شده و در صورت عدم سیستم حفاظتی مناسب در مدت کوتاهی می سوزد و شرایط سوختن آن در زمان کوتاه تری، با صرف زمان کمتر تماماً شبیه بی بار و بدون آب کار کردن است. فقط در این حالت با توجه به بالاتر بودن حرارت مسی سیمها زودتر از عایقها می سوزد.
    توجه ۱: در صورت مجبور شدن برای استفاده از پمپ در ارتفاع کمتر از ارتفاع غیر مجاز، برای جلوگیری از بار اضافه میتوانید با نصب یک شیر فلکه در مسیر پمپ، ارتفاع مجازی ایجاد کرد و آمپر مصرفی پمپ را در حد مجاز خود تنظیم کنید.
    توجه 2: در این حالت در الکتروپمپ و با الکتروموتورهای تکفاز خازن دائم. سیم پیچی اصلی زودتر از راه انداز می سوزد.
  3. گیر کردن پروانه در پمپها و یا خرابی بلبرینگ و گیرپاژ کردن رتور باعث بالا رفتن آمپر مجاز شده و در صورت نداشتن سیستم حفاظتی مناسب با صرف زمان کمتر از سیال غلیظ کشیدن، عيناً همانند مورد یاد شده می سوزد. در این حالت به علت خیلی بالا بودن حرارت مسی، سیم پیچی خیلی زودتر از عایقها می سوزد و عایقها خشک و شکننده می شوند.
    توجه: در این حالت در الکتروموتورهای تکفاز خازن دائم، سیم پیچی راه انداز زودتر از سیم پیچی اصلی میسوزد و احتمال سوختن و خراب شدن خازن راه انداز از سیم پیچی بیشتر است.
  4. در صورت داشتن اتصال کوتاه در بیبین های سیم پیچی، که به مرور زمان بر اثر جرقه زدن، اتصالات کوچک در بوبین به مراتب گسترش پیدا کرده و به مرور آمپر مصرفی با گسترش این اتصالات، بالا رفته و در صورت نداشتن یک سیستم حفاظتی مناسب، دامنه عیب گسترش چشمگیری پیدا کرده و تمامی بوبینها را در بر میگیرد و منجر به سوختن کامل پمپ میشود.

  5. کشیدگی کابل پمپ و زخمی شدن آن و یا اتصال آن به بدنه و یا به یکدیگر، تماما باعث اتصالی کوتاه شده و در صورت نداشتن سیستم حفاظتی مناسب، باعث شوک و جرقه شدید شده که حتی باعث انفجار و صدمه زدن جدی به پمپ میشود. مخصوصا در الکترو پمپ های سه فاز که اتصال فاز به فاز تا مراکز خطرناکی حتی صدها برابر آمپر مصرفی بالا می رود و احتمال انفجار در این موارد خیلی زیاد است.
  6. قطع یک فاز در پمپهای سه فاز به هر دلیل ممکن و با قطع اتصالات خازن در پمپهای تکفاز، مشکل اساسی را به دو صورت ایجاد می کند:
    1. اگر پمپ در ابتداء امر در حالت استارت باشد با دو فاز بودن برق در پمپهای سه فاز و یا قطع اتصالات خازن در پمپهای تکفاز که باعث عدم حرکت پمپ شده و با بالا رفتن آمپر مصرفی در صورت نداشتن سیستم حفاظتی مناسب سیم پیچی پمپ کاملا می سوزد که در این حالت در پمپهای سه فاز دو دسته کلاف سیم پیچی که برق به آن متصل باشد، صدمه دیده و حداقل یک کلاف کاملا سوخته و کلاف دیگر نیم سوز و با حرارت دیده میشود و یک کلاف مربوطه به قطعی فاز سالم می ماند و در یمیهای تکفاز سیم پیچی اصلی کاملا سوخته و سیم پیچی استارت سالم میماند.
    2.  اگر پمپ با الکتروموتور در حال کار کردن باشد و برق دوفاز شده و یا سیم اتصال خازن در الكتروموتورهای تکفاز قطع شود، باعث به هم ریختن هارمونیها و فلوی مغناطیسی موجود در سیم پیچی شده و فوکو و هیستر سیز هسته آهنی استاتور خیلی زیاد شده و باعث ایجاد گرمای آهنی خیلی زیادی میشود و از طرف با بالا رفتن آمپر مصرفی در دسته کلافهای سیم پیچی متصل به برق، ایجاد گرمای مسی کرده و تواما سیم  پیچی باند متصل به برق به سرعت صدمه دیده ومی سوزد تا زمانی که قبوز عمل کند. در این صورت در الکتروموتورهای سه فاز یک و یا هر دو کلاف می سوزد و در الکتروموتورهای تکفاز فقط سیم پیچی اصلی می سوزد.

      یک سیستم حفاظتی مناسب با شروع این مشکل فورا برق را قطع می کند.

  7. برعکس کارکردن پمپ: در پمپهای سه فاز برعکس کارکردن پمپ باعث افزایش جریان مصرفی شده و نه تنها فشار و دبی فوق العاده کم میشود،

    آمپر مصرفی نیز زیاد شده و با گرم شدن، در صورت نداشتن سیستم حفاظتی مناسب، سیم پیچی آن می سوزد، برای رفع این مشکل بایستی اتصالات دو فاز را با یکدیگر تعویض نمایید در پمپهای تکفاز به دلیل اشتباه بستن سیمهای استارت و با خازن، دور الکتروموتور بر عکس شده و در نتیجه فشار کار بر روی سیم پیچی راه اندازی که از قطر کمتری و توان کمتری برخوردار است وارد شده و در صورت نداشتن سیستم حفاظتی مناسب با بالا رفتن آمپر مصرفی سیم پیچی راه انداز فورا می سوزد.
    توجه: در این حالت در سوختن سیم پیچهای سه فاز همانند سوختن بار اضافه است و تمامی عایقها سیم پیچی ها به صورت یکسان صدمه می بیند.
    نکته آموزشی: در پمپهای تکفاز که خازن راه انداز آن در بیرون از پمپ و توسط مصرف کننده، نصب میشود، یک استاندارد کلی وجود دارد که اکثر سازندگان پمپ آنرا رعایت می کنند.
    فرم قرارگیری سیمهای مشکی و آبی و قهوه ای مطابق شکل رعایت میشود ولی در صورتی که این استاندارد رعایت نشده باشد و یا شکی وجود داشته باشد با اهم گیری توسط یک اهم متر دقیق و یا دیجیتالی میتوانید سیم های اتصال به خازن و برق را به روش ذیل مشخص کنید:
    اهم بین مشترک و اصلی (Blk-Blu) همیشه کمتر است از  اهم بین مشترک و استارت (Blk-Brn) و در صورت سالم بودن همیشه اهم بین استارت و اصلی (Brn-Blu)، درست برابر است با مجموع اهم مشترک با استارت + اهم مشترک با اصلی.
    روش ذکر شده همیشه برای حدود %۹۸ پمپهای تولیدی صادق است مگر در بعضی موارد که حالتهای خاصی سیم بندی وجود داشته باشد از این روش برای تشخیص سالم بودن و با سوخته بودن سیم پیچی پمپها و الکتروموتورهایی که خازن راه انداز آن بیرون بسته شود میتوان استفاده نموده و در این حالت بهتر است خازن را از مدار خارج و سپس اهم گیری نمود.

    نکته ۱: در پمپهای سه فاز همیشه اهم بین اتصالات سه فاز یکسان و یک اندازه میباشد که این روش نیز سالم بودن و یا نبودن سیم پیچی را مشخص می کند.

    نکته ۲: برای تست خازن و اطمینان از سالم بودن آن میتوانیم ابتداء با اتصال دو سر خازن به یک قطعه فلزي ولتاژ احتمالی خازن را تخلیه کرده و سپس با اهم متر که درجه آن در حالت اهم قرار گرفته، اهم دو سر خازن را اندازه گیری میکنیم. در این حالت با اتصال دو سر اهم متر عقربه حرکت کرده و از اهم کم شروع شده و به تدریج به اهم زیادی همچون مگا اهم می رسد و با تعویض دو سر اهم متر دوباره این عمل تکرار میشود، در صورتیکه این عمل تکرار شده و حرکت عقربه از اهم کم به اهم زیاد تا حد مگا اهم برسد خازن سالم بوده و می توان از آن استفاده نمود. در غیر اینصورت خازن خراب و از داخل اتصالی دارد و قابل اعتماد نیست و بایستی تعویض شود و همیشه برای انتخاب خازن دقت کنید که از خازن مرغوب با میکرو فاراد تعیین شده از طرف سازنده و ولتاژ کاری بالای 400v استفاده شود.

  8. سیستم حفاظتی مناسب کدام است؟

    حال با توجه به اینکه هر گونه اشکالی در پمپ وجود داشته باشد میتوانیم با داشتن یک سیستم حفاظتی مناسب آنرا کنترل و خنثی کنیم بایستی توجه داشت که یک سیستم حفاظتی مناسب چه خصوصیاتی باید داشته باشد.

    همانطوریکه در ابتداء مطلب گفته شد، یک سیستم حفاظتی مناسب سیستمی است که در هر شرایطی از سوختن سیم پیچی جلوگیری کند و همچنین یک سیستم حفاظتی ایده آل دارای چندین مرحله کنترل حفاظتی است که هر یک به تنهایی میتواند پمپ را محافظت کند این مرحله شامل کنترل آمپر مصرفی، کنترل فاز (برای جلوگیری از دو فاز شدن و عدم تقارن فازها برای جلوگیری از بر عکس شدن گردش پروانه) کنترل بار ( جلوگیری از بی باری و یا بی آبی و یا بار اضافی) کنترل حرارتی ( که توسط یک Termo Guard در داخل سیم پیچی کنترل می شود)

    1. کنترل کننده آمپر مصرفی‌ بایستی بگونه ایی باشد که قابل تنظیم براي عبور جریان مشخص بوده و اندازه تنظیم آن معمـواً با توجه به میزان حداکثر آمپر تعیین شده از طرف سازنده باضافه حـداکثر١٠ درصـد آن باشـد. در صورتیکه این کنترل کننده آمپر مصرفی، از نوع دیجیتال باشد با افزایش حتی ٢/٠ درصد آمپر بیش از اندازه تعیین شده فوراً عمل کرده و فوراً برق ورودي را قطع می کند و معمواً اکثر این کنترلرهاي دیجیتالی مجهز به تنظیم حداقل آمپر نیز میباشند که خالی کار کردن پمپ فوق و یا بی باري را براي جلوگیري از به هدر رفتن انرژي و یا سوختن احتمالی کنترل کرده و برق ورودي را قطع مـی کنـد و در هر شرایطی، پمپ را محافظت می کند (( این‌ یک‌ سیستم‌ کـاملاً مطمـئن‌ اسـت‌)) ولـی در صـورتیکه از کنترلهاي حرارتی همچون بی متال و یا کلیدهاي مینیاتوري اسـتفاده شـود بـراي مـدتی، بـسته بـه حساسیت بی متال، زمان نیاز دارد تا بـرق اصـلی را قطـع کنـد ایـن نـوع کنترلهـا، دقـت کنترلهـاي دیجیتالی را نداشته و در مقابل دو فاز شدن هیچگونه عکس العملی از خود نشان نمی دهند این نـوع کنترلها حتماً باید با یک کنترل فاز و یک کنترل بار همراه باشد تا بلکه بتوانـد هماننـد یـک سیـستم کنترلر دیجیتالی عمل کند.

    2. کنترل فاز، یک سیستم حفاظتی است که فقط پمپ را در مقابل دو فاز شـدن بـرق و یـا تغییـر فازهـا کنترل می کند و هیچگونه کنترل دیگري ندارد.
    3. کنترل بار:

      کنترل بار یک سیستم حفاظتی است که با سنجش جریان و ولتاژ مصرفی میزان بار مصرفی پمپ را کنترل می کند، این کنترل شامل بار اضافه و همچنین بار کم میباشد. به عبارتی در صـورتیکه آمپـر مصرفی بیشتر از حد مجاز باشد و یا پمپ در اثر خالی کار کردن، آمپر کمتر مصرف کند با سـنجش آن کنتاکتور اصلی را قطع و برق ورودي را قطع خواهد کرد ولی به تنهایی براي کنترل پمـپ کـافی نیست چون هیچ کنترلی براي دو فاز شدن برق ندارد.

      کنترلهاي حرارتی یا : Termo Guard این کنترلهاي حرارتی در داخل سیم پیچی نصب میشود و از اورلودهاي حرارتی تشکیل شده که معمواً در پمپهاي تکفاز یک عدد و در پمپهاي سه فاز سه عدد در بین کافهاي هر فاز قرار داده میشود و معمواً در پمپهایی که زیر حداکثر یک و نیم کیلـووات قـدرت

      (1.5 kw) داشته باشند و آمپر مصرفی حداکثر ١٠ آمپر (10 A) داشته باشد، مـی توانـد از اینگونـه اورلودها بصورت مستقیم و در مسیر بـرق ورودي اسـتفاده نمـود ولـی بـراي قـدرتهاي بـااتر از

      (1.5 kw) و همچنین در پمپهاي سه فاز با نصب آنها در داخل سیم پیچی و اتصال آن به کابـل رابـط مخصوص استفاده می شود، و براي کنترل حرارت الکتروموتور، آنرا در تابلو مربوطـه بـراي قطـع برق در مسیر بوبین کنتاکتور استفاده می نمایند. این نوع کنترلر که معمولاً در تمامی دنیامرسوم است سیستم قابل اعتمادي است و در صـورتیکه مناسـب نـصب شـود بهردلیلـی کـه آمپـر مصرفی سیم بالا رفته و یا حرارت سیم زیاد شود. کنتاکت داخل آن در اثر حرارت و یا آمپر بـیش از اندازه باز شده و مدار اصلی را قطع می کند. سیم بندي این گونه پمپها مطابق شکل زیر است.
      و تنها معایب آن عدم توانایی سریع در مقابل قطع اتصال کوتـاه و یـا شوک شدید است و این کنترلر بصورت تأخیر عمل کرده و بـه غیـر از شوک و اتصال کوتاه، در صورت مناسب بسته شدن ، از سوختن پمپ جلوگیري می کند.

نتیجه گیری مهم:

 

براي انتخاب یک سیستم حفاظتی کامل، انتخاب اول یک سیستم حفاظتی دیجیتالی مناسب براي پمپ و یا الکتروموتور شماست در غیر اینصورت از یـک تـابلو الکتریکـی مجهـز بـه سیـستم رلـه و یـا کنتاکتور که بهمراه بی متال قابل تنظیم ، براي پمپ تکفاز خود انتخاب کنید و براي کنتـرل پمپهـاي سه فاز از یک تابلو الکتریکی مجهز به سیستم رله و یا کنتاکتور مناسب به همراه بی متال مناسب و قابل تنظیم با کنترل فاز مناسب و کنترل بار با کیفیت مناسب و شاسی استاپ و اسـتارت اسـتفاده کنید.

توجه مهم:

هر گاه پمپ‌ و یا وسیله‌ برقی‌ شما سوخته‌ و به‌ تعمیر کلی‌ احتیاج داشته‌ باشد نشاندهنده این‌ اسـت‌ که‌ سیستم‌ حفاظتی‌ مناسب‌ انتخاب نشده است‌. انتخاب یک‌ سیستم‌ حفاظتی‌ مناسـب‌ پمـپ‌ شـما را سالیان سال بیمه‌ می‌ کند و هزینه‌ اولیه‌ آن جبران خسارتهاي وارده احتمال را می‌ نماید. و همیـشه‌ بـا خیال راحت‌ و آسوده از پمپ‌ و یا الکتروموتور خود استفاده خواهید کرد.

پیدا کردن دلایل‌ سوختن‌ الکتروپمپ‌ از ظواهر سیم‌ پیچی‌:

براي تشخیص علت سوختن پمپ، بعد از کنترل حالتهاي مکانیکی همچون ضربه و شکـستن قـسمتی از پمپ و یا فرسودگی بیش از حد، خوردگی و پوسیدگی بدنه پمپ، دلایل ذیل مـی توانـد تـا ٩٠% در تشخیص علل سوختن به شما کمک کند.

 

مواردي که‌ در پمپهاي تکفاز اتفاق می‌ افتد:

 

  1. سیم‌ پیچی‌ اصلی‌ سوخته‌:
    نداشتن سیستم حفاظتی براي مشکاتی همچون بار بیش از حد که دلیل آن کشیدن سیالات غلـیظ و یا استفاده شدن پمپ در ارتفاع غیر مجاز میباشد، که باعث سوختن سیم پیچی اصلی می شود.

    استفاده از پمپ در ارتفاع کمتر از حد تعیین شده و مجاز که از طرف سازنده معین شده است باعـث باا رفتن آمپر مصرفی پمپ شده و در صورت نداشتن سیستم حفاظتی، پمپ گرم شده و سیم پیچی اصلی آن میسوزد. (رجوع به تعیین نوع پمپ انتهاي جزوه)

  2. سیم‌ پیچی‌ استارت سوخته‌:
    درست بسته نشدن سیمهاي استارت و اصلی سیم پیچی بـه خـازن راه انـداز مربوطـه و یـا هنگـام روشن کردن پمپ پروانه قفل باشد، در هر دو حالت اگر یک سیستم حفاظتی مناسـب وجـود نداشـته باشد با بالا رفتن آمپر مصرفی ابتداء سیم پیچی راه انداز سوخته و سپس اصلی نیز میسوزد.

  3. سیم‌ پیچی‌ استارت و اصلی‌ کاملاً سوخته‌:
    پمپ فوق خشک کار کرده و بر اثر گرم شدن و نداشتن سیستم Termo Guard (اورلود حرارتـی) بعد از مدتی میسوزد. و یا اتصال پمپ تکفاز به برق سـه فـاز کـه در صـورت نبـودن یـک سیـستم حفاظتی مناسب همچون اورلود و یا حفاظت جریان مناسب، پمپ فوق فوراً و کاملاً میسوزد.

    در این حالت در صورت وجود سیستم هاي کنترل دیجیتالی با بالا رفتن حتی آمپر خیلی کم از آمپـر مجاز و همچنین حساسیت این نوع کنترلرها، از سوختن پمپ جلوگیري می شود.

  4. موارد دیگر:

    در صورتیکه سوختن پمپها براثر نفوذ آب و یا عیوب مربـوط بـه سـیم پیچـی نادرسـت باشـد، در صورت وجود سیستمهاي کنترلی، براثر اولین اتصالی کوچک همچون اتصال بدنه و یـا اتـصال دو کاف و یا سیم پیچی، فوراً پمپ فوق از مدار خارج میشود و هیچگاه سیم پیچی بصورت کامـل نمـی سوزد و فقط اثرات جرقه مشخص می کند که چه عمل نامناسبی صورت گرفته است که الکتروموتور و یا پمپ درست کار نمی کند.

مواردي که‌ در الکتروموتور و الکتروپمپهاي سه‌ فاز اتفاق می‌ افتد:

 

  1. سیم‌ پیچی‌ مربوط به‌ یک‌ فاز سوخته‌ باشد:
    با قطع یک فاز در حین کار کردن الکتروموتور و الکتروپمپ در صورت نداشتن سیستم کنترل فاز مناسب بـه بهم ریختن هارمونیها و فلوي مغناطیسی موجود در سیم پیچی شده و فوکـو و هیـستر سـیز هـسته آهنـی استاتور خیلی زیاد شده و باعث ایجاد گرماي آهنی خیلی زیاد می شود و از طرف دیگـر بـا بـالا رفـتن آمپـر مصرفی و ایجاد گرماي مسی در دو دسته کاف، حرارت فوق العاده باا رفته و به هر دو دسته کـاف صـدمه وارد می کند و با سوختن اولین دسته کاف فیوز ایمنی عمل می کنـد و در صـورت عمـل نکـردن دسـته دوم کاف می سوزد. ولی به هر حال یک کاف که مربوط به فاز قطع شده است سالم می ماند.

  2. سیم‌ پیچی‌ دو فاز کاملاً سوخته‌ است‌

    به دلیل نداشتن سیستم حفاظتی مناسب با قطع یک فاز در هنگام استارت و روشن کـردن الکتروموتـور و یـا الکتروپمپ، چهار کاف روبروي هم مربوط به دو فاز وصل شده می سوزد ولی فاز قطع شده سالم میباشد.

  3. فاز کاملاً سوخته‌ است‌:

    1. براثر انتقال سیالات نامناسب و غلیظ و یا استفاده در ارتفاع غیر مجاز که باعـث بـالا رفـتن آمپر مصرفی میشود.

    2. گیرکردن پروانه بر اثر شیئی خارجی که باعث بالا رفتن بیش از انـدازه آمپـر مـصرفی مـی شود.

    3. خالی کار کردن پمپ و بدون آب بودن، که براثرگرم شدن پمپ و هدر رفـتن انـرژي مـصرف شده بصورت حرارت، باعث گرم شدن تدریجی سیم پیچی شده و پس از مدتی حدود ٥ الی ١٥ دقیقـه می سوزد، براي کنترل و جلوگیري از سوختن در این حالت بایـستی پمـپ فـوق مجهـز بـه سیـستم حفاظتی حساس به آمپر مصرفی و یا اورلود حرارتی قابل نصب در مسیر رله و یا بوبین کنتـاکتور اصلی باشد.

    4. در سیم‌ پیچی‌ جرقه‌ شدید دیده می‌ شود:
      قسمتی از سیم پیچی سوخته و ذوب شدگی قسمتی از بوبین سیم پیچی مشاهده میشود، این حالـت که براثر کشیدگی کابل و اتصال کوتاه شدن بوجود می آید، در صورت عدم وجود سیستم حفاظتی و گذشت زمان کوتاه چون جریان عبوري از سه فاز در حالـت اتـصال کوتـاه فـوق العـاده بـاا اسـت صدمات زیادي بوجود می آید. مجهز بودن به سیستم حفاظتی مناسب از صدمات زیاد آن جلـوگیري می کند.

    5. در سیم‌ پیچی‌ قطرات آب دیده می‌ شود:

      وجود قطرات آب در داخل سیم پیچی به دلیل هادي بودن، باعث اتصال کوتاه سیمهاي کافها نـسبت به هم و یا نسبت به بدنه شده و در صورت وجود یک سیستم حفاظتی مناسـب عمـل جرقـه اتـصال بدنه و یا اتصال بین دو کاف در ابتداء حرکت مشخص شده و سیم حفاظتی بـا اضـافه شـدن آمپـر مصرفی فوراً برق فوق را قطع می کند و از صدمه زیاد به پمپ جلوگیري می کند در غیـر اینـصورت پمپ کاماً سوخته و هیچ نشانی از این شرایط باقی نمی ماند.

موارد خاص:

اگر با مشاهده سیم پیچی در پمپهاي سه فاز و یا تکفاز مشخص شود که تمامی عایقهاي سـیم پیچـی آب شده و تمامی نخ سربندي سیمها پاره شده و رنگ سیمهاي اکی کمی سیاه رنگ شده باشد، علت اصلی آن بار اضافه ایی است که روي سیم پیچی وارد شده و یا سیستم خنـک کننـده گـی مناسـبی وجود ندارد.

به عبارت دیگر، یا اینکه پمپ مواد غلیظ تري را پمپاژ می کند و یا بوسیله اجسام خارجی موجود در آب فشار زیادي به پروانه وارد می شود. و یا اینکه پمپ فوق از حداقل ارتفاع مجاز پایین تر استفاده شده است و یا اینکه قسمت الکتروپمپ در کف کشها و یا شناورها خـارج از آب قـرار گرفتـه و عمـل نفوذ آب در پمپ هاي کفکش و شناور به غیر از ضربه هاي شدید به بدنـه براثـر فرسـودگی سـیل هاي مکانیکی در کارکرد براي مدتهاي خیلی زیاد و یا انتقال سیالات نامناسبی که باعث خرابی سیلها مـی شود و یا کشیدگی کابل از محل آببندي آن بوجود می آید، که در این مراحل براي جلوگیري حتمـاً بـه دستورالعمل کنترل سیلهاي مکانیکی توجه شود.

نکته‌ مهم‌:

بطور کلی پمپها از نظر طراحی و ساخت بسته به نوع دیفیوزر و پروانه با اهمیت اولویت پروانـه و یا اولویت آبدهی به دو دسته تقسیم می شوند:       

  1.  پمپهاي ساخته‌ شده براي فشار زیاد
  2.  پمپهاي ساخته‌ شده براي دبی‌ زیاد

خصوصیات پمپهاي ساخته شده براي فشار زیاد که در صنعت کاربرد زیـادي دارد و چـون فـرار آب در دیفیوزرهاي این نوع پمپها کم است با باا رفتن فشار قدرت استفاده شده بیشتر می شود و با جلوگیري از خروج آب فشار باا رفته و آمپر مصرفی باا می رود تا جائیکه فشار بیش از فشار مجاز شده و الکترو پمپ می سوزد. براي جلوگیري از سوختن در هنگام طراحی و نصب حتمـاً یـک مـسیر برگشت فشار اضافی بایستی براي جلوگیري از صدمه تعبیه شود.

در ساخت این نوع پمپها از طراحی دیفیوزر مخصوص و پروانه هاي مخصوص بـراي اضـافه کـردن جریان رانشی استفاده می شود و همیشه در آنها رعایت فشار مجاز توصیه شده است و در صـورت مسدود شدن مسیر خروجی آب به اینگونه پمپها صدمات جدي وارد می شود.

 خصوصیات پمپهاي ساخته شده براي آبدهی بصورتی است که بـا اضـافه شـدن میـزان انتقـال آبدهی، آمپر مصرفی باا رفته و معمواً مصارف عمومی و کشاورزي را دربر می گیرد و همیـشه در مصرف اینگونه پمپها حداقل ارتفاع مجاز توصیه شده براي جلوگیري از آبدهی بـیش از انـدازه، بـا نصب یک شیر فلکه کمک می گیرند تا میزان آبدهی هماهنگ با میزان جریان مصرفی پمپ شـود و در صورت مسدود شدن راه خروجی اینگونه پمپها، به آنها صدمه جدي وارد نمی شود.

دانلود مطلب به صورت PDF 

حجم: (0.7 مگابایت)

اشتراک گذاری:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمائید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان جهت انتخاب و خرید انواع پمپ با شماره زیر تماس حاصل نمائید

پیمایش به بالا