تلفن: 6-33117093-021

نکاتی درمورد سیستم های محافظتی و ایمنی پمپ های آب

طبق استانداردهای بین المللی و داخلی ، تمامی وسایل الکتریکی می بایستی از یک سیستم حفاظتی و یا ایمنی برای محافظت از کاربر و خود محصول برخوردار باشند و هر چه ضریب این ایمنی بالاتر و …

4/5

مقدمه

طبق استانداردهای بین المللی و داخلی ، تمامی وسایل الکتریکی می بایستی از یک سیستم حفاظتی و یا ایمنی برای محافظت از کاربر و خود محصول برخوردار باشند و هر چه ضریب این ایمنی بالاتر و درصد کنترلی آن نیز بالاتر باشد درجه ایمنی محصول و مسئولیت پذیری سازنده بیشتر نمایان می شود . پمپ های الکتریکی نیز از این قاعده مستثنا نیستند . کلیه تولید کنندگان مطرح و با کیفیت تمامی پمپهای خود را با توجه به قدرت و ولتاژ آن به همراه یکی از سیستمهای حفاظتی ذیل عرضه میکنند و دارا بودن حداقل یک سیستم حفاظتی جزو الزامات استانداردهای

داخلی و بین المللی است. این حداقل حفاظت که توسط سازنده در الکتروموتورها و الکتروپمپها استفاده می شود به شرح ذیل اعلام میگردد:

  1. اورلودهای حرارتی که داخل سیم پیچ قرار می گیرد.
  2. ترموگاردهای حرارتی که داخل سیم پیچ قرار می گیرد.
  3. PTC یا سنسورهای مقاومتی حرارتی که داخل سیم پیچی قرار می گیرد.
  4. 100 PT یا سنسورهای حرارتی که میتواند در محفظه ای همچون روغن و یا آب قرار بگیرد.

تمامی این حفاظت کننده ها با توجه به نوع الکتروپمپ میتوانند شرایط حفاظت حداقلی را برای کارکرد پمپ ایجاد نمایند ولی سازنده با توجه به بکارگیری این محافظ ها توصیه میکند که برای راه اندازی و کنترل بهتر و حفاظت صددرصدی الکتروپمپها حتما از تابلوهای دیجیتالی خوب استفاده شود.

مختصری از اطلاعات مورد نیاز برای شناخت بهتر این سنسورهای حرارتی

 

اورلودهای حرارتی:

اورلودهای حرارتی به دو صورت در الکتروپمپ ها استفاده می شوند:

  1. اورلودهایی که داخل سیم پیچی الکتروموتورهای تکفاز تعبیه میشوند. این اورلودها معمولا حداکثر تا ۱۰ آمپر تکفاز را جوابگو بوده و همواره برق مصرفی از آن عبور میکند که هم جریان مصرفی و هم حرارت سیم پیچی را کنترل میکنند و اگر حرارت سیم پیچی از ۱۱۰ درجه بالاتر برود و یا آمپر مصرفی بیش از آمپر اورلود باشد برق را قطع خواهند کرد.

    ساختار این اورلودها به صورتی است که در داخل آن المنت وجود دارد که بر اثر عبور جریان گرم خواهد شد و ترموکویل آن در اثر دمای حدود ۱۱۰ درجه برق مصرفی را قطع میکند. این افزایش دما می تواند توسط جریان زیاد و یا حرارت ناشی از شرایط بد کار کرد الکتروپمپ ایجاد شود ( بطور مثال عدم خنک شدن الکتروموتور )

درصد حفاظت اینگونه اورلودها با توجه به آمپر مصرفی متفاوت است که با توجه به جدول ذیل میتوان میزان حفاظت پمپ را مشخص کرد که چقدر الکتروپمپ شما در این شرایط محافظت خواهد شد.

220v - 50/60hz 110v - 50/60hz Power - KW
70%
60%
0.25
60%
50%
0.37
50%
30%
0.75
40%
25%
1.1
30%
15%
1.5
15%
5%
2.2

2.اورلودهایی که بیرون از سیم پیچی الکتروموتور تعبیه میشوند آنها هم همواره مستقیما در مسیر جریان اصلی قرار دارند و میتوانند هم در مقابل آمپر بیش از اندازه و هم در مقابل درجه حرارت بیش از اندازه عکس العمل نشان داده و جریان برق را قطع کنند.

ساختار این اورلودها به صورتی است که ترموکوپل مخصوصی در داخل یک محفظه از جنس عایق و از جنس باکالیت قرار دارد که هم به صورت یک کنتاکت برای دینام های تکفاز و هم به صورت سه کنتاکت برای دینام های سه فاز مورد استفاده قرار میگیرد. درصد حفاظت اورلودهای خارجی حدودا ۵۰% خواهد بود.

مدل تکفاز آنها میتواند از کمترین آمپر حدود 24 تا بیشترین آمپر حدود 254 به کار برده شود و در الکتروموتورها و مخصوصا کمپرسورهای سردخانه ای مورد استفاده قرار گیرد.

مدل سه فاز آنها تنها در پمپهای سه فازی که به صورت ستاره کار میکنند مورد استفاده قرار می گیرد و سه رشته سیم های ستاره آن به این اورلود متصل (N.C) میشود. در صورت افزایش جریان مصرفی و یا حرارت سیم پیچی ، اتصال ستاره ها را قطع کرده و این عمل برق جریان عبوری از سه فاز را قطع خواهد کرد.

مزایای این سیستم:
  • چون این محافظت کننده ها همواره در مسیر برق مصرفی قرار دارند و توسط سازنده تعبیه شده اند بدون نیاز به یک سیستم جانبی میتوانند راه اندازی شوند ولی این حفاظت کاملی نیست هر چند که از نظر قیمت نیز مناسب تر است .

معایب این سیستم:
  • عملکرد سیستم اورلود در واقع اندازه گیری جریان مصرفی توام با حرارت سیم پیچی است. بنابراین با افزایش آمپر مصرفی و یا دمای سیم پیچی اورلود بکار رفته جریان برق مصرفی را قطع مینماید اما پس از خنک شدن سیم پیچی مجددا جریان برق وصل شده و اگر مشکلی وجود داشته باشد مجددا برق قطع میشود. در صورت عدم توجه مصرف کننده به این مشکل ممکن است این عمل بارها اتفاق بیافتد و هرچه تعداد دفعات بیشتر شود آمپر قطع و وصل بالاتر رفته و حرارت سیم پیچی فوق العاده بیشتر شده که در نهایت یا پلاتینهای اورلود بر اثر جرقه ایجاد شده بهم جوش میخورد و یا بر اثر شدت جرقه منجر به ترکیدن اورلود میگردد و به سیم پیچی صدمه وارد میشود و یا تعداد قطع و وصل بحدی می رسد که حرارت سیم پیچی عایقهای محافظتی سیم پیچی را خشک کرده و منجر به اتصال بدنه میشود که در هر صورت پس از بروز این مشکلات بایستی سیم پیچی تعویض گردد.

ترموگاردهای حرارتی:

ترموگاردها همانند اورلودها عمل میکند ولی بعلت نداشتن المنت داخلی تنها بر اثر افزایش حرارت عکس العمل نشان داده و جریان را قطع میکنند و دارای یک کنتاکت NC هستند که با حرارت زیاد کنتاکت آن باز میشود و برق مصرفی را قطع میکند و پس از سرد شدن مجدد سیم پیچی اتصال پلاتین آن برقرار شده و اگر مشکل هنوز موجود باشد مجددا جریان مصرفی را قطع خواهد کرد.

ترموگاردها در انواع الکتروموتورها و الکتروپمپها بصورتهای مختلف استفاده می شوند:

  1. داخل سیم پیچی و در مسیر جریان برق اصلی ( تکفاز و سه فاز)
  2. داخل سیم پیچی و خارج از مسیر جریان برق اصلی تکفاز و سه فاز)

ترموگارد استفاده شده در داخل سیم پیچی و در مسیر جریان اصلی در پمپهای تکفاز با قدرت حداکثر ۱٫۵ اسب بخار و یا حداکثر ۱۰ آمپر مورد استفاده قرار میگیرد و در مدل سه فاز آن نیز برای قدرت های خیلی پایین تا حداکثر ۰٫۵ اسب بخار در اتصال ستاره سیم پیچی مورد استفاده قرار می گیرد.

اینها نیز تماما عمل و عکس العملی شبیه اورلودها داشته و همان معایب و محاسن آنها را دارا می باشد و در درجه حرارت سیم پیچی بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد عکس العمل نشان میدهند.

ترموگاردهایی که در داخل سیم پیچی قرار میگیرند ولی در مسیر جریان اصلی قرار ندارند؛ در این حالت این الکتروپمپ ها و الکتروموتورها نیازمند یک سیستم قطع و وصل الکتریکی همانند رله و یا کنتاکتور هستند که سیم های این ترموگارد در مسیر جریان بوبین رله و یا کنتاکتور قرار میگیرد و با بالا رفتن حرارت جریان اصلی توسط رله و یا کنتاکتور قطع خواهد شد.

 

حسن این سیستم ها این است که تمامی مزایای ترموگاردهای تکفاز و سه فاز و اورلودهایی را که در مسیر جریان اصلی قرار دارند دارا میباشند ولی معایب آنها را ندارند و میتوانند در هر کیلو واتی مورد استفاده قرار گیرند و محدودیت قدرت الکتروموتوری را نیز ندارند این سیستم یکی از بهترین کنترل کننده ها است که درجه حفاظت از پمپ ها را تا ۸۵ درصد بالا برده و هم در دینام های تکفاز و هم در سه فاز در قدرتهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

ترموگاردهای PTC

یک سنسور مقاومتی است که در مقابل حرارت تغییر مقاومت می دهد و این تغییر مقاومت توسط یک سیملاتور کنترل PT.C سنجیده شده و یک فرمان قطع و وصل را به رله و یا کنتاکتور اصلی منتقل میکند. این نوع محافظت هم بیشتر در الکتروموتورها در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و عمل حفاظت را به همراه سیملاتور PT.C برای الکتروموتورها کامل می کند و تا ۸۵ درصد از سیم پیچی در مقابل سوختن محافظت خواهد کرد.

سنسور PT100 :

این سیستم معمولا جهت اندازه گیری دمای سیال استفاده شده و در کنترل الکتروپمپ های شناور که از سیمهای PVC, PE2 استفاده شده است. کاربرد دارد و به همراه یک مبدل PT100 می تواند از سیم پیچی دینام های شناور محافظت کند.

توجه: در این مدل شناورها برای انتقال حرارت در داخل سیم پیچی آن آب قرار دارد که پس از راه اندازی دستگاه باعث گرم شدن آب داخل آن شده و با سنجش این حرارت میتوان دینام را کنترل کرد و از سوختن آن جلو گیری نمود.

نصب این سنسورها در این نوع پمپها به همراه مبدل 100 PT میتواند تا ۷۰ درصد از این نوع پمپ ها محافظت کند.

مطالبی در مورد حفاظت کننده های بیرونی و درصد کنترل آنها

 

کلید استارتر دستی

این نوع کلیدها هم برای قطع وصل پمپ مناسب بوده و هم در مقابل جریان مصرفی زیاد برق را قطع می کنند حفاظت آنها به کیفیت این کلیدها بستگی دارد اگر روش راه اندازی و انتخاب این کلیدها متناسب با توان موتور و میزان جریان مصرفی باشد با توجه به تنظیم مقدار آمپر کلید (Amax × 1.1 = As) تمام پمپ های تک فاز و سه فاز به ترتیب تا %۳۰ و %۵۰ محافظت می شوند.

این کلیدها مجهز به بی مثال مکانیکی بوده که در صورت افزایش جریان ، داغ شده و جریان الکتریسیته را قطع میکند. با توجه به قدرت آنها میتوان از ۳۰% الی ۵۰% از پمپ ها محافظت نمود.

مزایا

فقط به صورت دستی روشن و خاموش شده و در صورت افزایش جریان برق را قطع می کند. پمپ به صورت اتومات روشن نخواهد شد و بایستی پس از رفع عیب آنرا مجددا به صورت دستی روشن نمود. ولی چنانچه برق شبکه قطع شود. پمپ با وصل مجدد برق شبکه ، روشن خواهد شد.

معایب

از آنجایی که فقط به صورت دستی روشن و خاموش میشوند و ممکن است با تاخیر جریان برق را قطع کنند. سیستم محافظتی مناسبی برای پمپهای سه فاز محسوب نشده و تنها میتوانند تا ۳۰ درصد از دستگاه محافظت نمایند و هیچ کنترلی روی دو فاز شدن برق ندارند.

استارترهای کنتاکتوری

این استارترها از کنتاکتور و محافظ حرارتی بی متال و شاسی استارت و استاپ تشکیل شده اند.

تک فاز 220 ولت 60-50 Hz
  مدل تکفاز آنها مانند استارترهای IP65 میتواند دارای خازن راه انداز و کنترل اورلود حرارتی نیز باشد که کاربرد آن را دو چندان میکند در اکثر موارد زمانی که برق دستگاه قطع شده و پمپ دیگر روشن نمی شود، بایستی دکمه Reset بی متال را مجددا فعال نمود.

استارترهای سه فاز

220V 50٫60 Hz or 380 V & 440 V & 480 V 50٫60 سه فاز این محافظ ها به واسطه کیفیت بالای قطعات الکتریکی تا ۵۰ درصد و به علت قابلیت نصب کنترل فاز تا ۷۰ درصد اثر محافظتی دارند.

در بعضی از این راه اندازها میتوان سیستم محافظت جان نیز نصب نمود.

در زمان بروز مشکل برق دستگاه قطع میشود و برای راه اندازی مجدد در بعضی مواقع بایستی دکمه Reset بی متال را فعال کرد و مجددا استارت نمود.

استارترهای الکترونیکی

این یک کنترل کننده ساده دیجیتالی تکفاز تا حداکثر ۲ کیلو وات است که میتواند خازن راه انداز نیز داشته باشد. عملکرد این کلیدها بر اساس آمپر مصرفی بوده و بسته به تنظیمات پارامتر محافظتی، با افزایش جریان برق دستگاه را بلافاصله قطع میکنند.

اثر محافظتی این دسته از کلیدها در موتورهای تک فاز تا ۹۰% و در سه فاز تا ۶۰% میباشد.

عملکرد استارترهای الکترونیکی به شرح زیر می باشد.

  • محافظت در مقابل جریان بیش از حد
  • محافظت در برابر قفل شدن موتور
  • محافظت در برابر خشک کار کردن پمپ
  • محافظت در برابر نوسانات ولتاژ برق شبکه
  • دارای حافظه دائمی ثبت اطلاعات در صورت قطع شدن برق و زمان سرویس دستگاه
  • دارای نمایشگر LCD نشان دهنده اطلاعات کارکرد پمپ
  • دارای کلید مخصوص ذخیره اطلاعات و کالیبره کردن
  • قابلیت اضافه کردن خازن راه انداز در مدل های تک فاز
  •  قابلیت کارکرد در دو حالت اتوماتیک و دستی

 

تابلو کنترلهای دیجیتالی و هوشمند

به واسطه کیفیت فوق العاده ، دقت بالای اندازه گیری جریان الکتریسیته و همچنین قابلیت اتصال به چندین کنترلر خارجی ۸۰۰ تا ۹۵ درصد اثر محافظتی دارند. کاربردی آسان قابلیت کنترل فاز و ترتیب آنها ، تنظیمات اولیه آسان، مجهز بودن به سیستم محافظتی در برابر شوک الکتریکی، قابلیت اتصال به سایر کنترلرهای خارجی مانند فلوتر مکانیکی مجهز بودن به سیستم محافظتی حرارتی و قابلیت اندازه گیری رطوبت و غیره از مزایا و ویژگیهای بارز تابلو کنترلهای دیجیتالی میباشد .

تابلو کنترلهای دیجیتالی در انواع و مدلهای مختلف و متناسب با نیاز مشتریان طراحی و ساخته شده اند .

خصوصیات و قابلیت های تابلو دیجیتالی SPL911-SPL931

تمام اتوماتیک و هوشمند دارای صفحه نمایشگر LCD رنگی جهت نمایش حالات کارکرد پمپ، قابلیت کنترل از راه دور از طریق PC تا مسافت ۱۲۰۰ متر مناسب جهت راه اندازی و کنترل پمپهای تک فاز و سه فاز ، قابلیت کار کرد به صورت دستی و اتوماتیک بوسیله فلوتر مکانیکی و کلید تحت فشار قابلیت نصب سنسور حرارتی برای هر پمپ به صورت جداگانه، مطمئن برای راه اندازی بوستر پمپهای صنعتی و کشاورزی

  • کنترل سطح مایع تخلیه شونده با نصب فلوتر مکانیکی و یا سنسور اندازه گیری سطح سیال
  • کنترل سطح مایع پرشونده با نصب فلوتر مکانیکی و یا سنسور اندازه گیری سطح سیال
  • کنترل فشار مایعات بوسیله کلید تحت فشار و یا مخزن فشار
  • قابلیت کار کرد به صورت دستی و اتوماتیک
  • محافظت در برابر خشک کار کردن پمپ بدون نیاز به نصب سنسور و یا فلوتر داخل چاه
  • محافظت در برابر نوسانات ولتاژ برق شبکه
  • محافظت در برابر افزایش بیش از حد جریان امپر
  • محافظت در برابر اتصال کوتاه قفل شدن پمپ
  • محافظت در برابر تک فاز شدن موتور در مدل های سه فاز
  • دارای نمایشگر دیجیتالی LCD جهت نمایش حالات و اطلاعات کارکرد پمپ
  • دارای کلید مخصوص ذخیره اطلاعات و کالیبره کردن
  • قابلیت نمایش مدت زمان کل کار کردیمپ
  • قابلیت کالیبراسیون تمامی پارامترهای محافظتی
  • دارای دفترچه راهنمای انگلیسی فارسی و برچسب اطلاعات اولیه نصب بر روی بدنه تابلو
  • دارای ابعادی فشرده با نصب و کاربردی آسان
  • قابلیت برنامه ریزی و کنترل از طریق کامپیوتر
  • مجهز به ریموت کنترل و قابلیت کنترل از راه دور
  • دارای نمایشگر LCD تمام رنگی با المنت های با کیفیت
  • محافظت در برابر استارت های مکرر پمپ
  • قابلیت نمایش ۵ خطای آخر ثبت شده در حافظه دستگاه محافظت در برابر فرسایش شفت پمپ
  • دارای پورت ارتباطی RS485 جهت نصب به کامپیوتر
  • قابلیت اتصال به اور لود

استارترهای راه اندازی نرم SOFT STARTER

این نوع استارترها جهت راه اندازی الکتروموتورهایی با توان بیش از 10 بسیار ضروری می باشند . این دسته از محافظها برای کنترل موتورهای الکتریکی با قدرت بالا مورد استفاده قرار گرفته و مجهز به سیستم محافظتی استارت نرم می باشند.

کارایی آن همانند تابلو کنترلهای دیجیتالی بوده و جهت راه اندازی الکتروموتورهای بالای ۱۰ اسب طراحی و ساخته شده اند و تا ۸۵ درصد اثر محافظتی دارند .

سیستم های محافظتی استارت نرم با کنترل ولتاژ ورودی موتور جهت کاهش جریان هجومی و کشتاور لحظه ای در زمان راه اندازی موتورهای القایی سه فاز طراحی شده اند .

استارترهای نرم مدل SSW06 ساخت WEG ، به صورت ریز پردازنده و تمام دیجیتالی و مبتنی بر آخرین فناوری اطلاعات طراحی شده و از بهترین عملکرد در راه اندازی و خاموش کردن موتورهای القایی برخوردار می باشند .

این نوع استارترها دارای پنل کاربری پیشرفته میباشند که امکان تنظیم اسان پارامترها را برای کاربر فراهم میسازند. مجهز به سیستم داخلی کنترل عملکرد پمپ بوده و قابلیت کنترل نیروی گشتاوری اولیه موتور را دارا میباشد.

استارترهای نرم قادرند ورودی ترمیستور PTC در خود اتصال دهنده و موتورها را کنترل کرده و قابلیت اتصال به سنسور حرارتی 100 PT را دارا میباشند.

 

دانلود مطلب به صورت PDF 

حجم: (6 مگابایت)

اشتراک گذاری:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمائید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان جهت انتخاب و خرید انواع پمپ با شماره زیر تماس حاصل نمائید

پیمایش به بالا